Vítejte na Mgr. Jan Tetřev-Informační server přátel zbraní
 

Hlavní Menu
· Hlavní
· Novinky
· Download
· Historie
· Moderní zbraně
· Časopisy
· Literatura
· Odkazy
· Puškaři
· Krnkové
· Střelnice
· Zabezpečení zbraní
· Lidé kolem zbraní
· Muzea a cestování
· Vzdělávání
· Zbrojní zákon
· Galerie
· Váš účet
· Poslat příspěvek
· Statistika
· 20 Nej...



Další volby
· Inzerce a diskuse
· Archiv článků
· Seznam členů
· Zprávy členům
· Doporučte nás
· Kontakt

Anketa
Ve Střelecké revui nejraději čtu články na téma

Moderní zbraně (včetně testů)
Historické zbraně
Chladné zbraně
Příslušenství
Přehled knih
Poradna
Sportovní střelba
Vojenská technika



Výsledky
Ankety

Hlasů: 3029
Komentářů 4

Kdo je Online
Právě je 64 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Přihlášení
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Languages
Vyberte si jazykové rozhraní:


Zbrojní zákon: Jan Balcar: Další připomínky k návrhu zbrojního zákona
Posted on Neděle, 04. listopad 2001 @ 08:00:00 CET od Jan_Tetřev

Články Ing.Jan Balcar zaslal poslanci Petru Koháčkovi-zpravodaji sněmovny k návrhu zbrojního zákona, další připomínky. Ten text je k věci a stojí za přečtení.

Vážený pane poslanče!

Zasílám Vám slíbené připomínky k návrhu zákona o zbraních a střelivu. Připravil jsem připomínky, které volně navazují na ty, které jsem Vám poslal asi před čtrnácti dny. Prosím, zkuste je prostudovat. Možná nejsou úplně hloupé.

S pozdravem Váš: Jan Balcar



K § 3:

2.V pochybnostech o zařazení typu zbraně nebo střeliva do kategorie podle odstavce 1 rozhoduje ministerstvo (§ 74 odst. 3 písm. b)).


Domnívám se, že by o zařazení měl rozhodovat někdo jednoznačně stanovený. Jako nepovolanější se mi jeví Český úřad pro zkoušení zbraní a střeliva. Formulace "ministerstvo" to sice nevylučuje, neboť je mu podřízen. V původní formulaci by to mohla být kterákoliv složka ministerstva.
Zakládalo to legalizaci nerespektování posudků znalců ze strany Policie ČR, ke kterému dochází již nyní. Křížové tažení proti jedné určité zbrani, která navíc nefiguruje v jediném případu trestné činnosti (Americká karabina M 1) je realitou .



--------------------------------------------------------------------------------
K § 4:

§ 4
Zbraně kategorie A

Zbraněmi kategorie A jsou
zbraně

1. vojenské,

2. samočinné,

3. samonabíjecí, pokud mají vzhled samočinných zbraní,

V § 4 jsou mezi zakázané zbraně zařazeny vojenské zbraně. Z definice na konci návrhu zákona vyplývá:

21. Vojenská zbraň – palná zbraň, která je určena k vedení námořní, letecké nebo pozemní války pokud není ověřena pro civilní použití.

Touto definicí jsou mezi zbraně vojenské zařazeny všechny pušky, pistole a revolvery s vyjímkou dětských hraček a dámských browningů. Snad všechny ostatní ruční palné zbraně byly použity ve válkách, bez ohledu na jejich zavedení, či nezavedení do výzbroje armád. Podmínka ověření pro civilní použití se jeví jako řešení otázky, zda je rakouská pistole z první světové války zakázanou zbraní. Pokud je ověřena, není tedy zakázanou zbraní.

Zároveň se však v zákoně o ověřování střelných zbraní, střeliva a pyrotechnických předmětů v § 3 praví:

Tento zákon se nevztahuje na
g) střelné zbraně a střelivo držené k muzejním nebo sběratelským účelům.


Původní výklad se nejeví zcela jednoznačný a nabízí se minimálně dvojí:
a) Rakouská pistole z první světové války, která je držena jen pro sběratelské účely a není ověřena zkušebnou je zakázanou zbraní. Rozhodující je faktor "ověření vojenské zbraně" který smaže příchuť zakázaného.

b) Rakouská pistole z první světové války, která je držena jen pro sběratelské účely a není ověřena zkušebnou, není zakázanou zbraní. Rozhodující je faktor "Zbraň je držená pro sběratelské účely".

Domnívám se, že by bylo jednodušší, definovat vojenské zbraně podobně, jako v dosud platném zákoně:

21. Vojenská zbraň – palná zbraň, která je určena k vedení námořní, letecké nebo pozemní války s vyjímkou opakovacích a samonabíjecích pušek, pistolí a revolverů.

Celá věc se týká zejména sběratelů, kterým by dokázali úředníci správní služby značně znepříjemnit život. Snadno by bylo možno prohlásit většinu zbraní, držených pro sběratelské účely za zbraně zakázané. Sběratelé téměř bez vyjímky nenechávají své zbraně ověřovat, protože moderní ověřovací značka výrazně snižuje sběratelskou hodnotu zbraně.


--------------------------------------------------------------------------------

K § 30:

§ 30
Zkušební komisař



1. Zkušebního komisaře jmenuje na základě žádosti fyzické osoby na dobu 5 let ministerstvo. Dokladem o jmenování zkušebním komisařem je průkaz zkušebního komisaře, který vydává ministerstvo.

2.Zkušebním komisařem může být jmenována pouze fyzická osoba, která splňuje tyto podmínky:

a. dosáhla věku 30 let,

b. má minimálně úplné střední vzdělání nebo úplné střední odborné vzdělání,

c. prokázala zkouškou odbornou způsobilost před zkušební komisí jmenovanou ministrem vnitra,

d. je držitelem zbrojního průkazu a

e. není podnikatelem v oboru zbraní a střeliva.



Odstavec 2 písmeno e znemožňuje podnikateli v oboru zbraní a střeliva vykonávat činnost zkušebního komisaře. Navrhovatel zřejmě chce zamezit konfliktu zájmů. Z téhož důvodu je konfliktem zájmů i výkon činnosti zkušebního komisaře policistou, nebo úředníkem ministerstva vnitra. Navrhuji připojit:

f. není zaměstnancem ministerstva (vnitra)

--------------------------------------------------------------------------------

K § 51:

§ 51



Ustanovení společná pro trvalý vývoz, trvalý dovoz a tranzit zbraní a střeliva



Zbrojní průvodní list pro trvalý vývoz, trvalý dovoz nebo tranzit zbraní nebo střeliva je veřejná listina.
Každý, kdo vyváží, dováží nebo prováží zbraň kategorie A, B nebo C nebo střelivo do těchto zbraní přes státní hranice České republiky, je tuto skutečnost povinen oznámit policii a celnímu úřadu na hraničním přechodu České republiky; je-li vývoz nebo dovoz uskutečňován v zásilkách, policii a celnímu úřadu ve vnitrozemí. Zároveň je povinen předložit povolení podle § 44, 45 nebo 46 a § 50, popřípadě evropský zbrojní pas. Povolení nebo evropský zbrojní pas musí mít vždy u sebe, pokud má u sebe zbraň kategorie A, B nebo C nebo střelivo do těchto zbraní, a předložit jej příslušnému orgánu ke kontrole.

Oznamovací povinnost sama o sobě působí poněkud "kocourkovsky". Pokud dnes zakoupím zbraň v zahraničí od obchodníka se zbraněmi, na místě obdržím pouze účet a zbraň mi bude zaslána poštou. S účtem se dostavím na okresní ředitelství policie a požádám o vystavení Zbrojního průvodního listu. Do žádosti uvedu výrobní číslo, typ a ráži dle účtu. Na základě Zbrojního průvodního listu si vyzvednu zbraň na vyclívací poště. Do pěti dnů ji zaregistruji. V tomto případě vím, o čem hovořím, neboť jsem tuto proceduru absolvoval více než stokrát.

Podle navrhovaného zákona bych nejprve v zahraničí zbraň vyhlédl, opsal si výrobní číslo, typ a ráži zbraně. Potom bych se dostavil na okresní ředitelství policie a požádal o vystavení Zbrojního průvodního listu. Ten bude zároveň povolením. Kromě toho, že jsem úmysl zakoupit si v zahraničí zbraň "oznámil" formou žádosti o ZPL, ještě totéž ohlásím formou ohlášení. Když obdržím ZPL, který je zároveň povolením ve smyslu zákona, zaplatím zbraň a budu čekat, až přijde poštou. Předem budu konzultovat s obchodníkem, jak bude balík posílat (letecky nebo po zemi???). V případě, že sdělí leteckou přepravu, napíšu na Ruzyňské letiště, že mi někdy během asi tak měsíce přijde zbraň. Pokud bude posílat balík po zemi, vím že skončí v Chebu a rovněž jim to ohlásím. Faktem ovšem zůstává, že Vyclívací pošta se dozví o příchodu balíku jako p r v n í a bude mi to dopisem oznamovat. Další postup bude asi stejný, jako v minulém případě. Neračte se na mě hněvat, ale navrhovaná úprava opravdu připomíná silně Kocourkov.

--------------------------------------------------------------------------------



K definicím:

26. Historická zbraň - palná zbraň vyrobená před 1. lednem r. 1870, pokud z ní nelze střílet náboji s kovovými nábojnicemi.

Výše uvedená zbraň znamená posun hranice pro historickou zbraň o 21 let nazpět. Důvod tohoto opatření mi není zřejmý. Není znám nápad trestné činnosti, páchané se zbraní 1870 - 1890. Pokud je to "požadavek EU", pak je třeba prověřit, nakolik je skutečný a oprávněný. V sousedním Rakousku se opakovací pušky prodávají volně občanům, starším 21 let. Ve Francii jsou legální tlumiče na malorážky a obojí je volně prodejné. Jsem přesvědčen, že Evropská unie slouží ve většině případů současné vládní garnituře jako zaklínadlo.

Posun hranice pro historickou zbraň by nutně měl za následek hromadné zatajování zbraní, které by nově podléhaly registraci. Majitelé zbraní, poučeni osudem majitelů perkusních revolverů, ví, že registrací původně volně držená zbraň ztrácí na své ceně až devět desetin. Není vyloučen ani hromadný prodej do zahraničí, nebož cizí státní příslušníci znají zdejší prostředí a obchodníky a výhodnou cenovou hladinu. Osobně se domnívám, že počet přihlášených zbraní z let 1870 - 1890 by byl (a nedáte-li se přesvědčit bude) mizivý. Stejně tak není pravděpodobné další přihlašování nelegálně držených zbraní, když zároveň s tím se zákon výrazně (ano, nám sběratelům se to zdá být výrazné) zpřísňuje.


Kromě toho návrh zákona není v korelaci s právními úpravami v sousedních státech. Kategorizace zbraní se nezabývá zbraněmi, které jsou v okolních státech volně dostupné. Jedná se zejména o zbraně na vzduchovou kartuš. Jsou to původně palné zbraně, zejména samonabíjecí pistole a revolvery, na kterých jsou provedeny úpravy. Nelze do nich vložit ostrý náboj, ale jen tlakovou nádobku na stlačený vzduch se vloženou střelou ráže 4,5mm. Upravené bicí ústrojí zbraně otevře ventil, umístěný v kartuši a uvolněný stlačený vzduch vyžene střelu z hlavně. Zbraně jsou k nerozeznání od "ostrých" a v SRN jsou běžně dostupné od 18 let věku.

Dalším sporným místem jsou znahodnocené zbraně. V ČR je znehodnocená zbraň, například samopal, sváry znehybněna a spojena v jeden kus. Toto provedení znehodnocené zbraně (na dekoraci) je mimo zákon ve většině Evropy. Například v SRN je nutno znehodnotit samopal v rozloženém stavu tak, aby nebylo možno jej složit. Pistole, znehodnocená v ČR je opět svary spojena v jeden kus. Pistole znehodnocená v SRN musí naopak jít rozebrat. Krátce řečeno: Zbraň znehodocená v SRN naplňuje v České republice skutkovou podstatu trestného činu nedovoleného ozbrojování. Naopak zbraň znehodocená u nás naplňuje ve většině evropských zemí skutkovou podstatu trestného činu nedovoleného držení zakázané zbraně.


 

 
Příbuzné odkazy
· SETI Institute
· Více o Články
· Novinky od Jan_Tetřev


Nejčtenější článek o Články:
Samonabíjecí plynová pistole Drulov DU-10 Condor


Hodnocení článku
Průměrné skóre: 5
Hlasů: 2


Prosím najděte si čas a hlasujte pro tento článek:

Špatný
Průměrný
Dobrý
Výborný
Skvělý



Možnosti

Vytisknout stránku  Vytisknout stránku

Poslat tento článek známým  Poslat tento článek známým

"Přihlášení" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentářů
Práhy
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.
 


Vyzkoušejte Linux

Všechna loga a obchodní známky na tomto webu jsou vlastnictvím svých majitelů. Za komentáře si odpovídají jejich odesílatelé. © 2001 mIRC.cz Team.
Tento web je vytvořen pomocí PHP-Nuke, systému pro webové portály, napsaný v PHP. PHP-Nuke je Free Software šířený pod GNU/GPL licencí.
Naše zprávy si můžete stahovat pomocí souboru backend.php nebo ultramode.txt