Vítejte na Mgr. Jan Tetřev-Informační server přátel zbraní
 

Hlavní Menu
· Hlavní
· Novinky
· Download
· Historie
· Moderní zbraně
· Časopisy
· Literatura
· Odkazy
· Puškaři
· Krnkové
· Střelnice
· Zabezpečení zbraní
· Lidé kolem zbraní
· Muzea a cestování
· Vzdělávání
· Zbrojní zákon
· Galerie
· Váš účet
· Poslat příspěvek
· Statistika
· 20 Nej...



Další volby
· Inzerce a diskuse
· Archiv článků
· Seznam členů
· Zprávy členům
· Doporučte nás
· Kontakt

Anketa
Ve Střelecké revui nejraději čtu články na téma

Moderní zbraně (včetně testů)
Historické zbraně
Chladné zbraně
Příslušenství
Přehled knih
Poradna
Sportovní střelba
Vojenská technika



Výsledky
Ankety

Hlasů: 3029
Komentářů 4

Kdo je Online
Právě je 46 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Přihlášení
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Languages
Vyberte si jazykové rozhraní:


Lidé kolem zbraní: Aviatická pouť 2010
Posted on Neděle, 21. květen 2017 @ 00:00:00 CEST od Jan_Tetřev

Články Blíží se další avátek milovníků létání v Pardubicích-Aviatická pouť. Připomeňme si starším článkem a řadou obrázků tu jubilejní a zřejmě dosud největší z roku 2010.



V roce 1910 uspořádal v Pardubicích první veřejný vzlet aeroplanu sedmadvacetiletý Ing. Jan Kašpar. Letos od jeho sportovního výkonu uplynulo přesně sto let. Sto let českého létání, sto let aviatiky. Památku Jana Kašpara a všech jeho pokračovatelů ve vojenských i civilních letadlech vzpomínají letci v celé naší republice. Centrem oslav však byly Pardubice. Vše vyvrcholilo již dvacátým ročníkem Aviatické pouti Ing. Jana Kašpara. Letošní ročník byl velmi bohatý jak co do pozemního, tak co do leteckého programu. A protože lidé kolem letadel a lidé kolem zbraní k sobě mají blízko, byli jsme se podívat.

Aviatická pouť 2010
 Na počátku všeho byl Jan Kašpar s Blériotem. Na letišti byly přítomny dvě létající repliky Václava Vondráška a dobový originál Blériota XI, který přijel až ze Švédska.


Aviatická pouť
 První světovou válku organizátoři připomněli soubojem britského letounu Sopwith s německým trojplošníkem Fokker. Na snímku útočí Sopwith na rakousko-uherské vojáky. Na jižní frontě to byla nepříjemná realita.


Aviatická pouť
 Hrdinství našich letců za II. světové války připomněl Hawker Hurricane Mk II. Ve stanu pro VIP byli ještě někteří pánové z RAF přítomni. Do Pardubic přiletěly také dva stroje Supermarine Spitfire.

Aviatická pouť
Tvrdý protivník pro naše letce byl až do konce války Focke-Wulf Fw-190. Tyto stroje zasáhly také proti květnovému povstání českého lidu. Kousek od Pardubic v Holicích dokonce povstalci jeden stroj sestřelil. Focke-Wulfy z Pardubic bombardovaly ještě 7. května povstaleckou Prahu.


Aviatická pouť
Další lahůdka, za kterou se vyplatilo přijít, byl Messerschmitt Bf-109. Na snímku slouží současně jako slunečník doprovodnému týmu.

Aviatická pouť
Do Pardubic přiletěla také legenda německého dopravního letectva II. světové války- Junkers Ju-52. Letoun vysadil nad letištěm výsadek.

Av iatická pouť
Nedílnou součást programu Avistické pouti tradičně představují pozemní jednotky z klubů vojenské historie. V programových blocích věnovaných světovým válkám představovaly zpravidla cíl útoků letadel.


Aviatická pouť
Překvapená jednotka německých výsadkářů čelí útoku sovětské a československé pěchoty, který podporují sovětské stíhačky. V Pardubicích se slétly hned tři sovětské Jakovlevy z II. světové války


Aviatická pouť
Chutnou lahůdku představoval na Aviatické pouti MiG-15. Tento letoun tvořil základ československého letectva po celou druhou polovinu 50. a první polovinu 60. let. Poslední stroje končily v 80. leteczh. U nás se vyrobilo víc než 2000 těchto obratných letounů. Letuschopný stroj však museli organizátoři shánět v zahraničí a uspěli v Polsku.

Aviatická pouť
 Předmětem zájmu klubů vojenské historie je naštěstí také období mezi lety 1948-1990. Díky KVH Československé lidové armády byly ukázky letounů z tohoto období doprovázeny řadou dobových vozidel, strážnými v maskáčích a piloty v dobových kombinézách.


Aviatická pouť
Na akci bylo možno vidět hned dva letouny MiG-29. Naši velcí státníci je před mnoha lety vyřadili jako neperspektivní a vyměnili je za vrtulníky. A tak se na nás jeden z Polska přiletěl podívat. Stroj na snímku je pro změnu slovenský.

Aviatická pouť
Naše současné pozemní síly se prezentovaly mimo jiné samohybnou kanonovou houfnicí Dana. Kluci jakéhokoli věku si mohli vozidlo pěkně prolézt, čehož bylo hojně využíváno. Den před poutí uspořádali vojáci dětský den pro 1200 dětí a podle žactva to nemělo chybu.

Aviatická pouť
Na Aviatické pouti tradičně vystavuje také Východočeský letecký archiv. Skupina nadšenců v čele s mecenášem Janem Pohorelcem už vykopala několik zřícených či sestřelených letadel z II. světové války a padlým pilotům zajistila důstojné spočinutí.

Aviatická pouť


Tento článek poprvé vyšel ve Střelecké revui číslo 8/2010



 

 
Příbuzné odkazy
· Microsoft
· W3 Consortium
· HTML Standard
· Více o Články
· Novinky od Jan_Tetřev


Nejčtenější článek o Články:
Samonabíjecí plynová pistole Drulov DU-10 Condor


Hodnocení článku
Průměrné skóre: 0
Hlasů: 0

Prosím najděte si čas a hlasujte pro tento článek:

Špatný
Průměrný
Dobrý
Výborný
Skvělý



Možnosti

Vytisknout stránku  Vytisknout stránku

Poslat tento článek známým  Poslat tento článek známým

"Přihlášení" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentářů
Práhy
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.
 


Vyzkoušejte Linux

Všechna loga a obchodní známky na tomto webu jsou vlastnictvím svých majitelů. Za komentáře si odpovídají jejich odesílatelé. © 2001 mIRC.cz Team.
Tento web je vytvořen pomocí PHP-Nuke, systému pro webové portály, napsaný v PHP. PHP-Nuke je Free Software šířený pod GNU/GPL licencí.
Naše zprávy si můžete stahovat pomocí souboru backend.php nebo ultramode.txt